Boeken - Boekrecensie “Food Pharmacy”

Datum: 11 maart 2018

Titel: Food Pharmacy
Schrijver(s): Lina Nertby Aurell & Mia Clase

Wat een ontzettend leuk boek is dit. Leuk ….? zou je denken.
De titel geeft geen hint naar een leuk boek. Maar toch is dat het zeker wel.

Ik ben geïnspireerd en nieuwsgierig gemaakt door de sub titel: “wordt voorgeschreven aan iedereen die gezonder wil leven door bewuster te eten”.
Ik had het zelf kunnen schrijven. Dit raakt precies de kern van hoe ik het op dit moment zie en voel. Bewust wording is het begin van de verandering. Dus word je bewust van wat je eet en leer en ervaar wat voeding voor je kan doen (en helaas dus ook tegen je).

Het boek is geschreven door 2 Zweedse dames, die in contact kwamen met Stig Bengmark. Stig is een professor/hoogleraar, gespecialiseerd in de relatie van de darmflora en het  immuunsysteem. Tegenwoordig (intussen al 87 jaar oud) verbonden aan de University College in Londen, waar hij onderzoek doet naar de voorwaarden voor gezondheid en daar ook les in geeft.

De 2 dames hebben weer hele andere achtergronden (politicoloog en copywriter) en zijn middels een blog gaan onderzoeken hoe dat nou zit met alles wat je hoort en leest over darmflora, immuunsysteem, ontstekingen en gezondheid. Twee jaar en vele onderzoeken later, is er nu dit boek waarin ze basisinformatie geven over het verband tussen de darmflora, ontstekingen en je gezondheid en vooral over alles wat je door je voeding zelf kunt doen voor je algehele welzijn.

Het boek start met “De geboden van de darmflora”.
Altijd handig om een overzichtelijk lijstje te hebben met handige tips.

Komt heel dicht in de buurt van mijn eigen opgestelde lijstje voor meer gezondheid met voeding. Mensen die eerder bij mij zijn geweest voor voedingsadvies zullen dit zeker herkennen.

Vervolgens vertellen de dames van alles over (chronische) ontstekingen, immuunsysteem, darmflora, bacteriën, groente, vezels. Eigenlijk echt alles wat je in de basis zou moeten weten over hoe het lichaam werkt en wat het nodig heeft om zo optimaal mogelijk te werken. Dat ontstekingen aan de basis staan van (bijna) elke ziekte en hoe we dus zelf invloed kunnen uitoefenen op ons eigen welzijn. Oftewel, de orthomoleculaire visie in een makkelijk te lezen en grappig boek. Ja inderdaad, het is echt niet alleen wetenschap. De dames vertellen ook over hun eigen leven, wat ze op dat moment aan het doen zijn (nagels lakken bijvoorbeeld) en wat hun gedachten zijn. En dat er een verschil is tussen de ideeënwereld (het perfecte idee/de theorie hoe het zou moeten zijn) en de ervaringswereld (de werkelijkheid). Oftewel, de 80/20 regel. Voor 80% eet je gezonde dingen en voor 20% heb je daar schijt aan.  Op deze manier is het geen tijdelijk dieet, hou je het vol en die 80% zorgt voor een gezonde basis die best eens een keer een ongezonde keuze aankan.

Daarnaast staat het boek vol met gezonde recepten. Hieruit blijkt soms duidelijk dat dit een Zweeds boek is want van sommige ingrediënten heb ik zelfs nog nooit gehoord.

Het eindigt met een geheim extra hoofdstuk, waarover ze zelf twijfelden of ze dit extra hoofdstuk er wel in moesten zetten.  Gelukkig hebben ze dat wel gedaan.

Ben je ook nieuwsgierig geworden? Dan raad ik je zeker aan dit boek te lezen (kom het gerust bij me lenen).